Eerlijk is eerlijk: (bijna) niemand kan tegenwoordig nog zonder social media. Ook als hotel- of restauranteigenaar ontkom je er niet aan. Social media is namelijk onmisbaar om je restaurant of hotel op de kaart te zetten, nieuwtjes te delen en in contact te komen met je klanten. Een enorme (gratis) boost voor je onderneming dus!
Toch is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn… Pak je het verkeerd aan? Dan kan dit een bedreiging voor je reputatie vormen. Benieuwd welke dingen je vooral niet moet doen op social media? Lees dan snel verder!
1. "Even snel" je profiel vormgeven
Een profiel aanmaken en er even snel wat fotootjes op gooien? Doe het niet! Je socials zijn jouw visitekaartje, dus je wilt professioneel overkomen. Zorg daarom voor aantrekkelijke foto’s en schrijf een catchy bio. Besteed op Instagram ook aandacht aan de volgorde van de berichten, zodat je feed eruitziet om door een ringetje te halen. Gebruik Linktree wanneer je specifieke links wilt uitlichten, zoals reserveren en het menu. En je captions? Die zijn natuurlijk foutloos.
2. Overal een account aanmaken
Instagram, Facebook, LinkedIn, X, TikTok, et cetera, et cetera … De keuze is reuze. Loop niet in zeven sloten tegelijk, maar beperk je tot een aantal grote social media platforms. Zorg dat je consistent een bericht plaatst. Gaat dit moeiteloos én heb je tijd over? Dan kun je altijd nog uitbreiden naar een ander kanaal.
3. Post geen loze beloftes
Dingen beloven die je niet kunt waarmaken? Dat is een no-go. Ga je bijvoorbeeld een nieuw menu lanceren? Deel dit pas als je zeker weet dat het doorgaat en de lanceerdatum haalbaar is. Niets frustrerender voor jou én je klanten dan een gemiste deadline.
4. Posten om te cashen
Wij begrijpen als geen ander dat er geld op de plank moet komen. Toch is social media niet de plek voor keiharde sales. Verplaats je maar eens in jouw klanten: wat vinden zij leuk om te zien? Waarschijnlijk zijn dit geen posts waarin je iets probeert te verkopen. In veel gevallen is een verkoop een indirect gevolg van jouw posts. Incidenteel een leuke aanbieding op je socials uitlichten? Dat is natuurlijk helemaal prima.
5. Overmatig posten
Te veel posten (lees: meerdere keren per dag) kan ervoor zorgen dat de feed van je volgers met jouw content overspoeld wordt. Een unfollower is dan dichterbij dan je denkt.
6. Je volgers negeren
Naast overmatig posten kun je ook te weinig posten. Laat je wekenlang niets van je horen? Grote kans dat klanten hun interesse verliezen of zelfs denken dat je bedrijf niet meer bestaat. Zorg dus voor een continue stroom van posts en vergeet ook niet actief te reageren op berichten en vragen.
7. Fake news de vrije loop laten
Iedereen heeft het wel eens voorbij zien komen: nepnieuws. Vooral grotere hotels en restaurants komen hier vroeg of laat een keer mee in aanraking. Ga proactief met fake news om door zo snel mogelijk te bewijzen dat dit niets met jouw restaurant of hotel te maken heeft.
8. Onprofessioneel op klachten reageren
Negatieve review ontvangen? Auw, dat kan hard aankomen. Het is verleidelijk om impulsief te reageren, maar houd je in! De klant kan zich niet serieus genomen voelen en dit kan grote gevolgen hebben voor je reputatie…
Bonustip
Toon mooie reviews van je gasten. Zorg er wel voor dat het echte reviews zijn, dus blijf ver uit de buurt van het kopen van recensies. Wil je meer reviews verzamelen? Lees hier hoe jij dit voor elkaar krijgt.
Social media biedt een enorme kans om je restaurant of hotel op de kaart te zetten, maar alleen als je het op de juiste manier aanpakt. Door bovenstaande valkuilen te vermijden, kun je een sterke online aanwezigheid opbouwen die klanten aantrekt én behoudt.
Dus, stroop die mouwen op en zet jouw restaurant of hotel in de schijnwerpers!
Met scherp oog voor detail breng ik als tekstschrijver woorden tot leven. De boodschap van jouw onderneming krachtig en overtuigend neerzetten? Dat is precies wat ik doe.