Al 500+ ondernemers naar online succes!
085 - 792 24 05
Kennismaken
In 5 stappen naar de ideale klantreis
Martijn Senior online marketeer
Online marketing
5 min
In 5 stappen naar de ideale klantreis

Wie zich een beetje in online marketing verdiept, komt al snel de term ‘conversie’ tegen. Excuse me?! Kort gezegd is een conversie een bereikt doel op je website. Koopt je bezoeker een product? Dan is dat een conversie. Hetzelfde geldt voor een offerte- of contactaanvraag. Hoe meer, hoe beter. Maar: hoe zorg je er nu voor (nog meer) conversie? Wij begeleiden je in 5 stappen naar de ideale klantreis.

1. Kruip in de huid van je klant

Van welke klant wil jij er wel 1.000 hebben? Leg de kenmerken van je droomklant vast in een persona. Waar is deze persoon naar op zoek? En wat is de onderliggende behoefte? Werk dat ook gelijk uit. Je kunt niet gedetailleerd genoeg zijn.

2. Leg stap voor stap de reis van jouw persona af

Als je weet wat de behoefte van jouw persona is, start je met het opstellen van de klantreis of customer journey. Daarbij vraag je je het volgende af:

  • Hoe vindt de klant mijn bedrijf?
  • Via welke kanalen komt hij op mijn website?
  • Hoe navigeert een klant door mijn website voordat hij iets koopt?
  • En welke pagina’s bezoekt hij mogelijk tussendoor?

Natuurlijk zijn er altijd meerdere wegen naar Rome. Toch raden we je aan om eerst één pad in kaart te brengen. Daarmee bedoelen we het meest ideale pad. Probeer ook zelf eens – vanuit het perspectief van je klant – een product op je website te kopen. Wat wil jij zelf allemaal weten? En waar loop je tegenaan tijdens de reis? Neem dat mee in je verbeterpunten.

3. Denk na over de acties van de klant

Staan alle stappen op papier? Ga dan eens na wat jouw klant bij iedere stap doet. Navigeert de klant eenvoudig door het verkoopproces heen – of bezoekt hij tussendoor andere pagina’s? In dat geval zocht je klant meer informatie óf twijfelde ‘ie over de aankoop. Het is dan ook belangrijk dat je tijdens de klantreis bezwaren wegneemt.

4. Stel de ideale klantreis samen

Heb je nog wat ruimte in je hoofd na al dat denkwerk? Want het is tijd… om je ideale klantreis samen te stellen! We leggen de lat gelijk even torenhoog: jouw klanteis moet in het oog springen, verwachtingen waarmaken, bezwaren wegnemen én je klant helemaal happy maken. Krijg je dat voor elkaar? Reken dan maar op terugkerende klanten en positieve reviews. En daarmee verhoog je je conversie!

5. Blijf je klantreis verbeteren

Klanten stellen steeds hogere eisen. En hun behoeften veranderen ook… Blijf daarom je klantreis testen en optimaliseren. Sta nooit stil! Dat doen je klanten namelijk ook niet. Sluit jouw website niet (meer) aan bij de behoefte van je klant? Dan loopt ‘ie net zo snel naar de overkant.

Gevonden worden in Google? Daar kan ik je mee helpen. Eerlijk en specialistisch advies van een online marketeer met een liefde voor technische SEO.

Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.