Laten we eerlijk zijn: niemand kan tegenwoordig nog zonder social media. Oké, op een paar doorzetters na dan. Applausje voor jullie volharding 👏. Ook als ondernemer ontkom je er niet meer aan. Het is namelijk een belangrijke tool om jezelf te profileren, nieuws te delen en het gesprek met je doelgroep aan te gaan. Een grote boost dus! Toch kan social media ook een bedreiging voor je reputatie vormen. Benieuwd welke dingen je vooral niet moet doen op social media? Lees snel verder.
1. Even snel’ je account inrichten
Hatsikidee! Account aangemaakt, foto erbij, klaar! Toch? Nou… wij raden aan om toch wat meer tijd in je profiel te steken. Hoewel Facebook en Instagram snel en informeel zijn, wil je toch dat je bedrijf professioneel overkomt. Zorg dus voor een haarscherpe profiel- en omslagfoto en een pakkende biotekst. Houd ook rekening met de volgorde op Instagram, zodat je feed er zo mooi mogelijk uitziet.
Oh ja, doe ook gelijk even een taalcheck. Spelfoutjes, ongepaste woorden of lange, taaie zinnen wil je natuurlijk zo ver mogelijk bij je kanalen vandaan houden.
Dit kun je wél doen: Laat je accounts op Instagram, Facebook en LinkedIn inrichten door een marketingexpert. Gelukkig hebben wij er genoeg in huis!
2. Op elk platform een account aanmaken
Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Snapchat, Pinterest, TikTok... Wij snappen je behoefte om overal zichtbaar te zijn. Toch zie je met zoveel kanalen door de bomen het bos niet meer. Hoe meer accounts je hebt, hoe lastiger het is om ze te structureren, organiseren en controleren.
Dit kun je wel doen: Loop niet te hard van stapel. Kies een paar kanalen die goed bij jouw onderneming passen, zoals Facebook en Instagram. Lukt het je om consistent zichtbaar te zijn? Dan kun je altijd meer kanalen toevoegen.
3. Loze beloftes doen
Lanceer jij binnenkort een nieuw product of een toffe dienst? Loop in je aankondiging dan niet op de feiten vooruit. Met een gemiste deadline maak je namelijk geen goede indruk op je volgers. En teleurgestelde klanten? Die komen niet zo snel terug.
Dit kun je wel doen: Wees vooral realistisch. Werk met een haalbare planning en creëer voldoende ruimte voor eventuele tegenslagen. Staat alles zwart op wit? Deel dan je aankondiging op social media.
4. Harde sales? Liever niet
Als ondernemer doe je er natuurlijk alles aan om je aanbod onder de aandacht te brengen. Toch is social media niet de plaats voor een te harde sales-boodschap. Drammerige uitingen? Geloof me, daar zit écht niemand op te wachten. Ga maar na: wanneer like jij een post van een bedrijf? Is dat een post die herkenbaar, leuk of grappig is? Of een post waarin een product of dienst de hoofdrol speelt? Bedrijven die alleen maar zenden, krijgen vaak weinig likes en reacties.
Dit kun je wel doen: Ga het gesprek aan met je doelgroep. Reageer op de posts en stories van mensen die jij wilt bereiken. En laat vooral jezelf zien! Zo krijgen je volgers een beeld van de ondernemer achter het bedrijf.
5. Spammen alsof je leven ervan afhangt
Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar te veel content doet meer kwaad dan goed op social media. Ben je dagelijks zichtbaar? Top! Maar overdrijf niet. Als je elke 10 minuten in de lucht komt, voelen je volgers zich al snel overladen. Een 'mute' of 'unfollow' is dan een kwestie van een paar klikken.
Dit kun je wel doen: Plaats (om te beginnen) één post en een handjevol stories per dag. En probeer je boodschap kort en krachtig te houden. Een tekst van 300 woorden vraagt meer concentratie dan een caption van 30 woorden. Zorg daarnaast voor voldoende variatie in de onderwerpen.
6. Je volgers ghosten
Halloooo? Ben je er nog? Als je te lang niets deelt, voelen je volgers zich waarschijnlijk geghost. Als klanten denken dat je bedrijf niet meer bestaat, is dat funest voor je business. Plaats je na een lange radiostilte opeens weer een bericht? Dan weten volgers soms niet eens meer wie je bent...
Dit kun je wel doen: Zoek een frequentie die voor jou werkt. Is dat één keer per week? Helemaal prima. Zolang je consistent zichtbaar blijft, is er niets aan de hand.
7. Fake news zijn gang laten gaan
Hoe groter je bedrijf, hoe sneller je ermee te maken krijgt: fake news, oftewel nepnieuws. Het is binnen seconden geplaatst, maar kan op social media lang doorwerken. De gevolgen van een bericht zijn soms niet te overzien. Daaaaag volgers.
Dit kun je wel doen: Krijg je te maken met fake news? Bewijs dan zo snel mogelijk dat dit niets met jouw bedrijf te maken heeft. Reageer op het betreffende bericht - of deel een statement op je kanalen.
8. Je gedragen als een drama queen
Elke ondernemer krijgt op een bepaald punt met een ontevreden klant te maken. Een klacht of een negatieve review voelt dan als een klap in je gezicht. Je inner drama queen komt dan al snel om de hoek kijken... het ene moment tel je nog tot tien, het andere moment heb je een boze reactie geplaatst. En de klant? Die voelt zich niet serieus genomen.
Dit kun je wel doen: Blijf je emoties zoveel mogelijk de baas - en plaats een nette reactie onder het bericht. Kun je nog iets betekenen voor de klant? Geef dat dan ook gelijk aan. Onthoud dat hoe moeilijk kritiek ook is, je aanbod er alleen maar beter van wordt.
Jij bent klaar om te rocken op social media.
Ondertussen op de hoogte blijven van onze tips en updates? Wij droppen ze graag in je inbox. Vergeet je ons niet te volgen op Facebook en Instagram?
Als lead designer bij Webstart ontwerp ik goed werkende websites en branding dat écht moet scoren. Ik spreek de taal van jouw doelgroep en dat zorgt voor online succes.