Al 500+ ondernemers naar online succes!
085 - 792 24 05
Kennismaken
De kracht van reviews (en hoe je ze krijgt)
Martijn Senior online marketeer
Online marketing
4 min
De kracht van reviews (en hoe je ze krijgt)

Vergelijken, vergelijken, vergelijken. Onbewust doen we het allemaal. Ook als het op producten of diensten aankomt, is de mening van anderen heel belangrijk. Ga maar na: hoe vaak lees jij de reviews op Bol.com, Trustpilot of een ander platform? Waarschijnlijk vaker dan je denkt…

Heb jij een webshop? Zorg dat je doorlopend (positieve) klantenreviews verzamelt. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Wij delen 5 tips om je klantenreviews een boost te geven.

First things first: er zijn twee soorten klantenreviews

Je kunt een review over een product of dienst óf een review over je webshop ontvangen. De beoordeling van je webshop betreft zowel de service en gebruiksvriendelijkheid als de verzending. Zorg dan ook dat je deze onderdelen goed inricht. Nog een paar tips voordat je begint:

  • Kies voor een externe onafhankelijke organisatie die jouw beoordelingen in kaart brengt, zoals Trustpilot, The Feedback Company, KiyOh, eKomi en tegenwoordig zelfs Google. Zo vergroot je het vertrouwen in je website of webshop.

  • Gebruik je Google Ads of Google Shopping al? Dan is het extra slim om met beoordelingen aan de slag te gaan. Bij voldoende reviews zie je namelijk de beoordelingen terug in je advertenties.
Geef je klantenreviews een boost met deze 5 tips

Maak je al gebruik van klantenreviews? En wil je meer beoordelingen ontvangen? Met deze 5 tips geef je jouw klantenreviews een boost.

1. Nee heb je, ja kun je krijgen
Vraag actief om een review. Dat kan zowel online (via een e-mailbericht of notificatie) als offline (via de kassabon). Op deze manier maak je een review persoonlijk en voelt de klant zich betrokken bij jouw bedrijf. Daarnaast kun je jouw klanten ook telefonisch benaderen. Dit kost wat meer moeite, maar wij verzekeren je: de klant zegt bijna nooit ‘nee’.

2. Less is more
Zin om een hele lange vragenlijst in te vullen? Natuurlijk niet. Maak het beoordelingsproces daarom zo kort mogelijk. Grote kans dat je klant een paar minuten voor je overheeft.

3. Beloon je klanten
What's in it for me? Een review schrijven kost tijd. Daarom is het belangrijk om een klantenreview aantrekkelijk te maken. Koppel er een beloning aan vast, zoals een kortingscode of winactie.

"Sneller reviews verzamelen? Laat ze zien op je website."

4. Laat je beoordelingen zien
Ben jij ook zo trots op je beoordelingen? Laat ze zien op je webshop of website! Dit stimuleert klanten om ook een beoordeling achter te laten. Met een slimme koppeling zorg je er bovendien voor dat zoekmachines, zoals Google en Bing, de reviews tonen in de zoekresultaten. Geloof ons: dat wil je!

5. Blijf ontwikkelen en verbeteren
Natuurlijk is een negatieve review even schrikken. Toch zijn ook deze reviews waardevol. Ze versterken namelijk de betrouwbaarheid van je webshop of website. Het zou raar zijn als iedereen positief is, toch.? Heb je een negatieve review ontvangen? Reageer dan actief op de tips, suggesties en klachten van de klant. Zo verbeter je niet alleen je product of dienst, maar ook je website.

Vergroot jouw kansen met klantenreviews

Met deze 5 tips vergroot je de kans op klantenreviews. Dat is belangrijk, want een groot aantal reviews zorgt voor meer conversie. Scoor je een 9 met 3 reviews? Dan zal dat weinig succes opleveren. Maar scoor je een 9 met 100 reviews? Dan is je toekomstige klant meteen overtuigd van jouw expertise.

Gevonden worden in Google? Daar kan ik je mee helpen. Eerlijk en specialistisch advies van een online marketeer met een liefde voor technische SEO.

Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.