Al 500+ ondernemers naar online succes!
085 - 792 24 05
Kennismaken
Belangrijk bericht! Is jouw bedrijf al klaar voor de Google Consent Mode V2?
Martijn Senior online marketeer
Online marketing
5 min
Belangrijk bericht! Is jouw bedrijf al klaar voor de Google Consent Mode V2?

Als eigenaar van een website of webshop is het essentieel om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van privacy en het verzamelen van gegevens.

Vanaf eind maart 2024 wordt de Google Consent Mode V2 strenger gehandhaafd, wat betekent dat gebruikers van jouw website/webshop expliciet om toestemming gevraagd moeten worden voor het plaatsen van cookies en het verzamelen van gepersonaliseerde gegevens. De Google Consent V2 voldoet natuurlijk ook aan de nieuwste privacyregels.

Maar wat betekent deze meest recente versie van de Google Consent Mode eigenlijk voor jouw bedrijf? En welke risico's loop je bij het niet laten plaatsen van deze nieuwe functie? Webstart vertelt je alles wat je over de Google Consent Mode V2 moet weten. 

Wat betekent Google Consent Mode V2 voor mijn bedrijf?

De Google Consent Mode V2 zorgt ervoor dat gebruikers meer controle hebben over welke gegevens ze delen wanneer ze cookies invullen. Deze keuzemogelijkheid kan ervoor zorgen dat je minder data kunt verzamelen, wat logischerwijs weer invloed heeft op jouw marketingresultaten.

Maar geen paniek! Je kunt dit dataverlies beperken door de Google Consent Mode V2 op jouw website/webshop te implementeren. Bovendien is het natuurlijk noodzakelijk dat je bedrijf aan de nieuwste privacyregels voldoet. 

Voordelen implementeren Google Consent Mode V2
  • Je bedrijf houdt zich aan de nieuwste online privacyregels.
  • Het dataverlies wordt beperkt: je behoudt vrijwel alle belangrijke inzichten uit marketingcampagnes.
  • Je vermijdt het risico om na maart 2024 geen doelgroepen meer te kunnen opbouwen.
Risico's bij het niet plaatsen van Google Consent Mode V2

Google Consent Mode V2 niet laten plaatsen? Dat raden we ten zeerste af. Je bedrijf loopt dan namelijk de volgende risico's:

  • Je website/webshop voldoet niet aan de nieuwste privacyregels, wat kan leiden tot hoge boetes. 
  • Remarketing wordt beperkt of is zelfs niet langer mogelijk. Dit betekent dat potentiële klanten die eerder interesse hebben getoond in je producten of diensten niet langer geretarget kunnen worden met gerichte advertenties. Het resultaat: minder verkopen of leads. 
  • De koppeling tussen Google Analytics en Google Ads is niet langer functioneel.
  • Het opbouwen van doelgroepen wordt beperkt of zelfs onmogelijk.
Hulp nodig bij het plaatsen van Google Consent Mode V2?

Webstart staat klaar om je te ondersteunen bij het implementeren van deze belangrijke update. Dit doen we als volgt: 

  • Implementeren van een cookiebar, passend bij de stijl van jouw website/webshop
  • Google Tag Manager aanpassen, zodat we alleen gaan meten bij toestemming
  • Aanpassingen testen in Google Analytics en Google Tag Manager

Meer weten? Neem contact met ons op. 

Gevonden worden in Google? Daar kan ik je mee helpen. Eerlijk en specialistisch advies van een online marketeer met een liefde voor technische SEO.

Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.