Al 500+ ondernemers naar online succes!
085 - 792 24 05
Kennismaken
10 tips voor een goede restaurant website
Martijn Senior online marketeer
Online marketing
5 min
10 tips voor een goede restaurant website

Heb jij een restaurant, eetcafé, koffiezaak of een andere horecazaak? Dan staat of valt je succes met de tevredenheid van je klanten. Natuurlijk doe je er alles aan om het je klanten naar de zin te maken. Maar hoe zit het eigenlijk met je website? Je denkt er misschien niet direct aan, maar ook je website is bepalend voor het succes van je zaak. Het is niet alleen de eerste kennismaking met je zaak, maar ook een ingang om direct te reserveren. Benieuwd hoe je jouw website zo goed mogelijk inricht? In dit artikel delen we 10 tips voor een goede restaurant website.  

1. Creëer sfeer op je restaurant website

Idealiter zorg je ervoor dat klanten online al een goed beeld krijgen van je horecazaak. Zorg er daarom voor dat de sfeer en stijl van je website goed aansluiten bij je zaak. Denk aan kleurgebruik, typografie, fotografie en handige een tool om te bestellen of reserveren. De website is tenslotte een verlengstuk van je restaurant.

2. Voeg foto’s en video’s toe

Mensen zijn ontzettend visueel ingesteld. Zorg daarom voor sfeervolle foto’s, en eventueel zelfs video’s, van je zaak op de website. Zo krijgen bezoekers een goede impressie van het restaurant of het café. Foodfoto’s zijn ook altijd een waardevolle bijdrage op zowel de website als de social media-accounts. Huur hier bij voorkeur wel een professionele foodfotograaf voor in. Het fotograferen van gerechten is een ware kunst en je wilt je gerechten uiteraard wel zo aantrekkelijk mogelijk in beeld brengen.

3. Zorg voor een online menukaart

De meeste mensen brengen een bezoek aan je website om een kijkje te nemen op de menukaart. Zorg er dus altijd voor dat je een actuele menukaart op de website hebt staan voor ontbijt, lunch, diner, desserts, wijn, bier of koffie. Wisselt het menu regelmatig? Maak dit dan kenbaar en probeer hierop in te spelen.

4. Gebruik een tool voor bestellen of reserveren

Tegenwoordig willen klanten het liefst online een reservering plaatsen bij je restaurant. Het is dus verstandig om deze optie duidelijk op de website aan te bieden. Via een boekingsmodule zoals Formitable kun je deze functie eenvoudig integreren op de website. Kunnen klanten bij je restaurant ook maaltijden afhalen of laten bezorgen? Communiceer dit duidelijk op je website. Maak gebruik van Formitable of link naar de bezorgdienst die de bezorging op zich neemt. Zo bied je een stukje gemak en maak je het bestelproces nog toegankelijker.

5. Personaliseer je restaurant website

Klanten vinden een persoonlijke benadering tegenwoordig erg belangrijk, zowel in je horecazaak als online. Er zijn al genoeg grote ketens op de markt. Onderscheid je daarom van de rest door je website te personaliseren. Laat bezoekers kennismaken met het team, de keuken en het verhaal achter het restaurant. Zo verhoog je de gunfactor en de betrokkenheid van klanten.

6. Licht je onderscheidende kwaliteiten uit

Hoe weet jij je zaak van je concurrenten te onderscheiden? Dat is iets waar je (hopelijk) over na hebt gedacht en wat een drijvende kracht is achter je bedrijf. Wees niet bang om deze onderscheidende kwaliteiten te promoten op social media en op je website. De dingen die je zaak uniek maken, zijn vaak juist de redenen voor klanten om bij jou langs te komen. Deel deze Unique Selling Points op de website om klanten aan te spreken.

7. Verzamel reviews en ervaringen

Veel mensen checken eerst de online reviews voor ze een horecagelegenheid bezoeken. Maak hier gebruik van door deze reviews en klantervaringen te delen op je website. Als klanten te spreken zijn over je restaurant, mag je dat laten zien. Spoor klanten daarom aan om een review achter te laten op Google, Facebook en Tripadvisor. Zo vergroot je je reputatie én je bereik.  

8. Deel duideliijk je contactgegevens

Onderschat het belang van duidelijke contactgegevens op de website niet. Veel mensen zoeken op de website naar contactgegevens, bereikbaarheid en openingstijden. Vermeld deze gegevens dus duidelijk op de website.

9. Voeg meerdere talen toe aan je restaurant website

Wordt je restaurant veel bezocht door toeristen of expats? Of is je horecazaak gevestigd in een stad met veel internationale bezoekers? Zorg dan voor meerdere vertalingen op je website. Een Engelse versie van de website is altijd een goed idee, maar overweeg ook een andere taal om je bezoekers op weg te helpen.

10. Vergeet je online vindbaarheid niet

Uiteraard is het ook heel belangrijk dat je website online goed vindbaar is. Dit bereik je onder andere door zoekmachineoptimalisatie (SEO). Door je website met teksten, zoektermen, foto’s en slimme techniek te optimaliseren, zorg je voor een goede vindbaarheid in populaire zoekmachines zoals Google en Bing. Dit kan een enorm verschil maken.

Laat een professionele website maken

Wil je graag een professionele website voor je restaurant of horecazaak, maar heb je er liever geen omkijken naar? Laat je website bouwen door het team van Webstart. Webstart heeft al meer dan 20 jaar ervaring en blinkt uit in het ontwerpen van zoekmachinevriendelijke en klantvriendelijke websites.

Wij maken je website helemaal naar wens en voorzien deze van de Formitable-reserveringsmodule, reviewintegraties, een actuele menukaart en een Instagram-feed. Bovendien kunnen wij de website in diverse talen beschikbaar maken en de online marketing op ons nemen. Zo ben jij compleet ontzorgd en al vanaf € 795,- euro voorzien van een professionele website met de beste service en ondersteuning.

Gevonden worden in Google? Daar kan ik je mee helpen. Eerlijk en specialistisch advies van een online marketeer met een liefde voor technische SEO.

Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.